verslag 3, eerste stageweek - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lizzy Schaars - WaarBenJij.nu verslag 3, eerste stageweek - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lizzy Schaars - WaarBenJij.nu

verslag 3, eerste stageweek

Door: Lizzy

Blijf op de hoogte en volg Lizzy

05 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Kuminda!

Dinsdag was me eerste stage dag, dit betekend elke dag om 6 uur eruit.. Hier kan ik nog niet echt aan wennen hoor.. Had vandaag 2 groepen 3 en 2 groepen 6. Erg leuke kinderen, wel een stelletje draken. Aan t begin van de dag kwam er een meisje naar me toe: juf, ken jij een jennifer uit rotterdam? Nee? Ooh je ruikt hetzelfde.. Haha heerlijk die kinder logica.

In groep 6 zeggen ze ipv juf, eeeyy tantee(je mag er zelf het accent bij bedenken).. En omdat ik best wel snel aan een stuk door kan ratelen vragen ze in groep 6 dan ook regelmatig; eey tantee, kun je wat rustiger praten.. Ik volg je niet.. Ghehe..

Was een leuk stage dagje, jammer dat er in de gymzaal zoooveel muggen zitten.. Dat ik op me onderbeen bijna geen normaal stukje been meer heb maar alleen maar muggen bulten.. Jeukeee verschrikkelijk.. Ook trok ik een kast uit de berging, kwam er een salamander onder vandaan.. Haha ik zat binnen 1 sec boven op de kast.. Hartverzakking...
Omdat het een open gymzaal is, waar er ramen als kleine spleetjes zijn.. Kunnen dieren er in en uit:. Er vliegt dan ook regelmatig een vogeltje door mijn les heen, die ook nog een vogelnestje in de lamp naast de ringen heeft gemaakt. Haha

Savonds zijn we contract gaan tekenen voor nieuw huisje. Dit is een heel mooi complex waar we meer ruimte hebben met een lekker groot bed eigen douche en een mooi schoon zwembad waar we nog
Minder voor betalen. Hier gaan we per 1 maart in..:) savonds lekker optijd naar bed gegaan want de wekker gaat weer vroeg..

Ook woensdags weer 6 uur eruit, vandaag 2 groepen 4 en 2 groepen 5. De groepen 4 zijn echt hele leuke lieve klassen. Een groep 5 een beetje minder.. En de andere groep 5 super leuk!
Daarna nog ff lekker op het strand gelegen.. De late uurtjes zijn niet zo heet :) nog even naar de apotheek geweest voor onze muggenbulten.. Kregen vitamine B pillen( t schijnt als je die voor je naar curacao gaat slikt, je minder last hebt van muggen) , die pillen stinken.. Ze ruiken naar een baby poep luier en jolien had t potje op der kamer open gemaakt.. Haha.. Ook een zalfje tegen de gruwelijke jeuk.. Hopen dat dat werkt..iedereen denkt nu waarschijnlijk, oohh een paar muggenbultjes.. Maar als ik op stage les sta te geven, en ik kijk omlaag zie ik gewoon 20 muggen op me been zitten.. Grr

Ik had een gesprek met meneer sprok, hij is een gepensioneerde man, die voor zn lol elke dag klusjes doet op school. Hij is het mannetje van alles. Hij vertelde, dat hij op "avontuur" naar nederland was geweest.. Voor het eerst in de sneeuw en ijs. Koooouuudd dat het was.. Ik had helemaal geen warme kleren.. En toen ineens.. Pok pok pok( hij maakte er wilde gebaren bij).. Dus ik keek hem niet begrijpend aan.. Jaa pok pok pok! Stenen op me hoofd! Ooh bedoel je hagel? Jaa hagel.. Pok pok, stenen.. Zeer.. Haha wat een held..

Op curacao zeggen ze vaak ipv doei: ajooo..In nederland gebruiken wij dit woord als: ajooo dat ga ik echt niet doen, maar hier gebruiken we het als doei. De eerste keer dat een supermarkt medewerker dit tegen ons zei, keken we elkaar aan.. Okee.. Nu blijkt eigenlijk iedereen dat te zeggen.. Ajoooo

Savonds zijn we met een heleboel huisgenootjes naar cabana geweest. Dit is op het strand. Der staan allemaal chille banken en er is live muziek. Super gezellig! Grappig dat je aan de andere kant van de wereld nog een paar mensen tegen komt uit deventer! Daarna snel naar bed want morgen een lange dag. Snachts zelfs wakker geworden omdat ik lag te rillen van de kou.. Dat dat nog voor zou komen hier.. Ghehe lang leve de airco:).

Donderdag een dagje op stage met alleen maar kleuters. Zoooo schattige kleine aapjes.. Helemaal verliefd! In een van de klassen zitten een heleboel kinderen die nog helemaal geen nederlands spreken. Dit is soms wel lastig, maar er zijn hele lieve juffen die me helpen en t een beetje vertalen..
Het leuke aan kleuters is, dat je overal een spannend verhaal van moet maken.. Je zou 10 weken hetzelfde kunnen doen, maar als je elke keer een ander verhaaltje erbij verzint.. Vinden ze het prachtig! Ze zitten me dan helemaal gespannen aan te kijken en dan gaan ze allemaal springen en juichen van enthousiastme.. Zo schattig..

Ik zat met een papaimentse juf te praten.. Die vertelde dat er heel veel woorden hetzelfde worden geschreven maar net de klemtoon maakt dan het verschil.. KumINda is groeten.. En kuminDA is eten.. Haha lastige taal! Wel interessant .. Het is een nederlandse school.. Maar papaiments is net zo belangrijk en word ook getoetst met de cito toets.

Als de juffen hier zeggen: we komen om half 9, kan dit gerust ook kwart voor 9 zijn.. Ook de kinderen.. Komen gewoon te laat op school.. Niet extreem.. Maar toch.. Na school loop ik altijd een stuk in de richting van jolien stage omdat jorrit ons ophaalt. De auto was kapot.. Hij wou niet meer starten.. Ons barreltje was net een week oud.. Sippe lip.. Wij joyce en yuri gebeld die kwamen ons ophalen en hebben ons bij jorrit afgezet. Maar, we zouden eigenlijk om 2 uur bij de internationale school zijn om te helpen met een volleybal toernooi. De man van de autoverhuur was onderweg. Vlak voor de man arriveerde, start jolien nog een keer de auto en hop hij doet t.. Wij toch maar even gewacht op de beste man en hij beloofde ons morgen een nieuwe auto(wat die overigens de eerste dag al had beloofd). We zullen t maar weer zien.. Hierna gingen we snel richting de school. Wij volle overtuiging(jorrit had het opgezocht) naar de emmastraat in otrabanda. We lopen door die straat, en zien een krottestraat met halve huizen. Ik dacht bij mezelf, als hier een internationale school zit die goed aangeschreven staat weet ik t ook niet meer. (Midden op de weg lag nog een grote leguaan, toen we in de buurt kwamen wou die helaas niet met ons op de foto, hij ging er vandoor. ) wij de rest van de wijk doorzoeken, ik de mail van peter nog een keer doorgelezen, emmastad ipv emma straat. Shiit.. Wij vragen.. Ooh das helemaal aan de andere kant van t water(eiland). Haha.. Tegen de tijd dat we daar aan kwamen was de laatste wedstrijd van et toernooi al bezig.. Wat een dag..

De wifi werkt niet echt mee hier afgelopen dagen, toch grote irritatie.. haha

Vrijdag! Laatste dagje voor t weekend:)! Ik mocht uitslapen tot half 7, want jorrit had geen stage. Vandaag de laatste groepen van de school en dan heb ik ze allemaal gehad. De groepen 7 en 8.
De directrice verwacht dat ik wel even snel alle namen ken. 450 leerlingen. Zonder fotolijsten. Haha dat word wat! Ze kent ze zelf niet eens.. Maja, ikga maar weer me best doen.
Vanavond hebben we met alle alo studenten die op t eiland zitten afgesproken bij Bram en Jan. En daarna full moon partyy! Aangezien Bram en Jan niet zon best richtingsgevoel hadden, waren we boven in het eiland beland bij het vliegveld, terwijl kokomo (waar het feest was) aan de kust in het zuiden ligt! goed bezig jongens... Voor een toeristische route zaten we in ieder geval goed met deze jongens.
De full moon party was echt gruwelijk.. We kwamen aan na een grote toeristische route over het eiland bij de parkeerplaats, hier werden we met bussen naar het feest gependeld. Groot podium op t strand met een dj, vuurwerk en een groot vuur. Er waren echt suuper veel mensen, goeie muziek.

Zaterdagochtend moesten we alweer vroeg bij onze stage begeleider zijn voor een kennismaking met alle andere alo-ers. Daar waren we de vorige avond al mee gaan stappen dus de kennismaking was niet echt nodig. Lang luisteren is niet echt mijn ding, en helemaal niet na een avondje stappen en weinig slaap..
Er word een nieuw project opgestart, dat een wat armere school op curacao een bootcamp krijgt bij de marine. De leerlingen krijgen een hele verzorgde dag door die organisatie en ze hebben ons gevraagd hierbij te helpen. Hoe en wat verder, horen we later.
Na de meeting lekker na zanzibar geweest. Helaas heeft het de rest van de dag geregend, maar toch nog een lekker temperatuurtje voor een happy houretje ! Toen het droog werd zijn we gaan beach volleyballen weer in het zonnetje, er waren ook nog wat stage kinderen van mij die mee gingen doen. Ik dacht bij mezelf: die ken ik ergens van.. 'Ben je op vakantie hier?' (ik dacht dat ze bij ons in het vliegtuig hadden gezeten) 'nee ik woon hier, jij bent mijn gymjuf'.. oeps.. haha maarja na zo'n week met 450 nieuwe gezichten.. mag dat.. haha

Zondag hadden we echt echt vrij, lekker een beetje uitgeslapen om daarna de laatste dag van Sophie te 'vieren'. Met de huisgenootjes naar een supermooi strandje gereden om daar de middag door te brengen inclussief een bbq! genieten.... De zee was echt super blauw en geen visje gezien zodat ik ook stukkie kon zwemmen (vond mezelf ergg heldhaftig). Misschien kom ik in deze maanden nog een keer over me angst heen..


Ajooooo kus liz

Ps. wouter wou ook graag een aandeel in dit verhaal.. bij deze..haha

  • 05 Februari 2013 - 12:15

    Joelle:

    Ahhh Lizz wat een leuk verslag!
    Ben zoo jaloers op je! echt heel gaaf om het allemaal zo te lezen!

    xxx

  • 06 Februari 2013 - 19:38

    Anne:

    Mennn, je moet echt aan het eind van je avontuur over die salamanders en vissen-angst heen zijn! haha. Dat moet toch wel lukken? :) Exposure-therapie all over!
    Leuk om te lezen liz wat je beleeft! Die feestjes klinken behoorlijk chill!
    Maar zes uur eruit is wel een rampenplan op zo'n lekker eiland, daar ben je natuurlijk niet op ingesteld haha.

    Dikke kussen! X

  • 17 Maart 2013 - 16:05

    Carla:

    Lieve Lizz,

    Langs deze weg even een dikke knuffel voor je verjaardag!! Wat een geweldige belevenissen heb je allemaal al meegemaakt in dit korte tijdje! gruwelijk! Hartstikke leuk om te lezen, als gymmen dan misschien niets meer wordt, kun je altijd nog schrijfster worden (of dat ben je al!). Ga zo door, ik ben fen van je.
    Geniet van alles, liefs, Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2013

verslag 3, eerste stageweek

28 Januari 2013

eerste weekje

25 Januari 2013

het begin van ons avontuur....
Lizzy

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1248
Totaal aantal bezoekers 3512

Voorgaande reizen:

25 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: